Azi e ziua motorului. Un motor funcţionează mult şi bine dacă îi sunt asigurate anumite condiţii. Viaţa lui propriu-zisă începe cu perioada de rodaj, atunci când nu este indicat a se depaşi o anumită turaţie, mai pe scurt, solicitarea lui să se facă progresiv. La fel şi cu oamenii. Când sunt tineri, oamenii tind să folosească toată puterea de care dispun dintr-o dată, fără pregătire, fără să o ia uşor. Nu doar fizic, intelectul este şi el afectat. Deşi e probabil să nu se vadă/simtă efecte de uzură imediate, anumite piese îşi pierd proprietăţile originale, nu mai dau randamentul optim în condiţii extreme. Rodajul este cea mai importantă parte a vieţii motorului, pentru că defineşte cum se va comporta el la 'maturitate' şi este ireversibil. Nu-l poţi face de două ori. Rodajul şi întreţinerea corectă determină în mare masură dacă motorul te va lăsa sau nu la greu.
Un alt aspect de care vreau să amintesc este diferenţa dintre puterea/tipul motoarelor. Fiecare este construit pentru un anumit scop. Unele sunt de autoturisme, motoare lejere, silenţioase. Altele sunt industriale, tractoare, utilaje agabaritice, vapoare etc. Nu poţi pune un motor de Logan să tragă brazde pe câmp, tot aşa cum nici nu-ţi poţi urca familia într-un excavator să mergeţi în turul României. Dacă îi pui pe acei oameni care-s construiţi cu "motor de autoturism" la "tras brazde" rezultatul va fi că au să clacheze. Problema e nu dacă îi pui ci ei înşişi îşi impun "dacă el poate, eu de ce să nu pot?". Afirmaţia este valabilă atunci când cei doi sunt construiţi asemănător.
Lucrul fain este că în final motorul de 500 de cai putere nu este mai important decât cel de 70. Deşi au nevoie de întreţinere diferită, fiecare are rolul lui, şi până la urmă depind unul de celălalt.
Am ajuns şi la sfârşitul vieţii motorului. Nu mai îl simţi la fel de sprinten, productivitate scăzută. Trebuie întreţinut mai atent, se defectează mai uşor. Într-un final da, toate motoarele cedează. Timpul şi uzura îşi pun amprenta pe fiecare componentă. Lucrul acesta nu poate fi oprit, ci doar prelungit prin întreţinerea corespunzătoare.
Am lăsat la urmă acele motoare , cum să le zic, îmi este cam teamă să le zic "motoare cu defecte din fabricaţie". Deşi din punct de vedere logic, practic, acele motoare trebuiesc casate imediat, fără a fi folosite, din punct de vedere uman, moral, ele doar au nevoie de o îngrijire specială. Dau un randament mai scăzut, pornesc mai greu şi nu oferă puterea pentru care au fost concepute. Este totuşi un lucru pe care mulţi îl ignoră. "Nimic nu se pierde", am auzit demult cuvintele acestea şi m-au impresionat destul de mult. Într-adevăr motorul nu este cum a fost prototipul, dar dacă se aruncă, toate acele materiale se vor pierde, tot acel timp va fi fără folos, toată oboseala va fi pentru nimic.
Nu încurăjam producţia motoarelor de felul ăsta, dar nici nu le aruncăm.
În România se cam aruncă, orfelinatele sunt pline.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu